Kategorie
Kategorie

Termoboxy ve farmaceutickém průmyslu: Zajištění bezpečnosti a kvality při skladování a transportu léků

Publikováno: 1. 11. 2024

Bezpečná distribuce léků představuje významnou roli ve farmaceutickém průmyslu, kde je třeba doručit léky vždy ve správný čas na správné místo. Je tak nezbytné, aby byly léky během přepravy skladovány ve vhodné teplotě, která není pro jednotlivé výrobky nijak škodlivá.

Přestože se může jednat o minimální teplotní rozdíly, které by při klasické přepravě potravin v termoboxech nehrály tak zásadní roli, u léků je to zcela prioritní, jelikož i minimální teplotní změny mohou ovlivnit jejich účinnost. Zachování určité teploty se ale u každého léku může zcela lišit – jinou teplotu je nutné dodržet při přepravě vakcín a jinou u biologických látek. Obecně by léky měly být uchovány v pokojové teplotě v rozmezí 15 – 25 stupňů, nebo v chladících zařízeních při teplotě 2-8 stupňů. Z tohoto důvodu se staly častěji používanými na přepravu léků právě termoboxy, které jsou ideální díky své schopnosti udržet stálou teplotu po dobu několika hodin. Při nezachování vhodné teploty, kterou uvádí výrobce na obalu, mohou léky ztratit svoji účinnost, nebo zcela degradovat. Termoboxy jsou rovněž stabilní a odolné proti otřesům či poškození přepravovaného zboží a vybaveny tzv. světlo-izolačními obaly, které zajišťují ochranu i před světlem.

Existuje velké množství termoboxů, které se liší mnoha faktory – izolačními vlastnostmi, materiálem, stabilitou, kapacitou či velikostí. Jedním z nejžádanějších jsou klasické polystyrenové termoboxy (EPS), a to zejména skrze jejich nízkou hmotnost a skvělou izolační schopnost. Navíc je tento typ termoboxů cenově dostupný. U nás najdete také elektricky vyhřívané termoboxy – ty se oproti klasickým termoboxům liší tím, že dokáží aktivně regulovat teplotu prostřednictvím zabudovaného vytápěcího systému. Pro správné udržení teploty se často používají také chladící či hřejivé vložky.

Normy a směrnice pro správnou přepravu léků

Správná distribuce léků je ve farmaceutickém průmyslu klíčová, především z důvodu splnění veškerých směrnic a norem, které se tímto odvětvím zabývají – těch existuje celá řada. Jednou z hlavních směrnic, která určuje standardy a specifická pravidla, která by měla být v rámci distribuce léčiv dodržována, je směrnice GDP, aneb Good Distribution Practice. V Evropské unii se stala klíčovou směrnicí farmaceutického průmyslu. GDP je tak povinná pro veškeré společnosti, které vykonávají velkoobchodní distribuci farmaceutických produktů.

Další norma, která se v rámci přepravy farmaceutických výrobků musí dodržovat, je norma GMP, neboli Good Manufacturing Practice (správná výrobní praxe), která se zabývá především výrobou léků a správným skladováním. Prioritou GMP je zajištění vysoké kvality léčiv včetně splňování veškerých požadavků a omezení rizik, kterými může být např. nesprávné označení produktu či falšování.

V neposlední řadě je důležitou normou ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí) či řada norem ISO, které se týkají kvality a bezpečnosti v logistice a přepravě léčiv.

 

Průběžný monitoring

Při přepravě léčiv je důležitou součástí průběžný monitoring, neboli kontrola teploty zboží, aby se tak předešlo problémům spojenými s degradací. To může být měřeno pomocí teplotních čidel, umístěných v termoboxech. Pokud se jedná o teploměry, ty jsou naopak často opatřeny alarmem, který na případnou teplotní odchylku během přepravy upozorní. To ale vede také k pravidelné kontrole funkčnosti alarmu, což může být mnohdy časově náročné.

Přepravovat farmaceutické zboží ale nemůže každý – všichni, kteří se chtějí podílet na převozu, ať už řidiči či administrativní pracovníci, musí mít odpovídající kvalifikace.

Kromě výše zmíněných norem a směrnic, existuje celá řada dalších, které se na zajištění bezpečnosti při přepravě léčiv zaměřují – farmaceutický průmysl je tak pod striktním dohledem, aby každý z léků prošel kontrolou od výroby, přes skladování, až po samotnou distribuci ke konečnému spotřebiteli.

 

autor:
Kateřina Polášková

marketingový specialista


Související zboží