800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 7. 3. 2024
V dnešní době, kdy lidé stále více kladou důraz na udržitelnost, funkčnost a design, se i obaly staly součástí a důležitým prvkem v oblasti marketingu, který se rok od roku výrazně mění. Jedním z důvodů je vysoký nárůst nových značek na českém trhu a s tím nárůst konkurence a s ní i potřeba inovací a trendů. Článek se zaměřuje na aktuální trendy odrážející změny v chování spotřebitelů a celkovém obalovém průmyslu.
Přestože chování spotřebitelů závisí na řadě faktorů, z nichž se každý zaměřuje na specifický aspekt chování, důležitou roli v něm hraje samotná osobnost, postoje a především vnímání toho, co zákazník vidí a slyší. Firmy se tak čím dál více snaží přilákat zákazníky inovativními materiály, digitálními technologiemi, chytrými obaly či personalizací a designem, který má na pozornost spotřebitelů velký vliv.
Oblíbenými trendy jsou biodegradabilní či recyklovatelné obaly, o kterých se mimo jiné dozvíte více v článku: Udržitelné balení – ekologicky šetrné alternativy obalů a výplňového materiálu. Minimalistický design hraje klíčovou roli v obalových prvcích, zatímco personalizace designu zajišťuje unikátnost a individualismus.
Jistě řada z vás tento pojem zná, nebo si ho přinejmenším dokázala jednoduše přeložit. Greenwashing je pojem, který se v poslední době stává velmi populárním a to zejména ve spojitosti se znečištěním oceánů - své místo má ale i ve světě marketingu. Často se jedná o chování výrobců či obchodních řetězců, kteří se snaží využít rostoucího zájmu o životní prostředí a ekologii k propagaci svých výrobků nebo služeb a stává se tak běžnou praktikou, kdy se společnosti snaží prezentovat jako ekologické a šetrné k životnímu prostředí, přestože mají s ochranou životního prostředí minimum společného, nebo tento dopad vůbec neřeší. Co např. označení logem "green", s kterým se setkáváme na řadě výrobcích?
Přestože se greenwashing stal určitým trendem, je tomu opravdu tak? Jsou tyto výrobky skutečně tak ekologicky šetrné, jak si výrobci určují? Zájem o životní prostředí může značně ovlivnit postoj spotřebitele, který dává přednost ekologickým produktům. Naopak to může být také pokus zamaskovat nedostatečné environmentální aktivity společnosti. Tématem se zabývala i známá studie Greenwashing Study and Consumers’ Behavioral Intentions, která zapomocí kvantitativního výzkumu zkoumala produkty s ekologickým označením, který byl ale ve skutečnosti klamavou reklamou s cílem zmást spotřebitele. Výsledky studie ukázaly, že spotřebitelé mají tendenci nedůvěřovat produktům a značkám, které jsou považovány za greenwashing.
Jednoduchý design, čistota a nenápadnost obalů s minimem textu a přebytečných informací – právě to se stalo trendem u zákazníků. Naproti tomu personalizace designu přináší obalům unikátnost a především individualismus – nejen zákazníci, ale i firmy dnes chtějí co nejvíce vyniknout a odlišit se od těch konkurenčních. Personalizované obaly firmy nejčastěji vybírají dle preferencí zákazníků nebo jsou často vytvářeny přesně na míru pro konkrétní událost. Příkladem mohou být velmi oblíbené Doypacky, které si řada kaváren či pražíren nechává vyrobit na míru s cílem zvýšit tak povědomí o svém podniku. Tímto způsobem podniky často propagují svou image prostřednictvím loga, názvu podniku a dalších prvků. Tuto možnost nabízíme i my v rámci výroby lepících pásek s vlastním potiskem.
Eliminace plýtvání a podpora opakovaného použití představují určitý krok k udržitelnějšímu a efektivnějšímu přístupu k spotřebnímu zboží. Ukázkovým příkladem je globální platforma Loop, která se v rámci udržitelnosti zaměřuje na eliminování plýtvání a podporu opakované použití. Jejich cílem je aktivovat určitý ekosystém opětovaného použití pro širokou škálu produktů, včetně tub od šamponu a dalších spotřebních výrobků. Jeho primárním zaměřením je umožnit spotřebitelům opakovaně tyto produkty používat, čehož dosahuje distribucí prostřednictvím existující sítě kanálů a maloobchodníků. Tento přístup byl aplikován na spotřební zboží a to v nemalém rozsahu. Společnost Loop tak vytvořila systém, který reaguje na potřeby zákazníků a zpřístupňuje jim pohodlné možnosti opakovaného nákupu a zároveň snadné vracení těchto produktů prostřednictvím sběrné sítě bez ohledu na to, kde se právě nachází.
Automatizace a využití balících strojů ve všech oblastech průmyslu a obchodu nejsou již výjimkou. A to hlavní, přináší řadu výhod! Klíčovou roli hraje rychlost v procesu balení zboží, což vede ke zvýšení celkové efektivity. Kromě toho lze zcela snadno ušetřit čas. Navíc použití strojů může výrazně snížit potřebu manuální práce. Více o automatizaci s balícími stroji si můžete přečíst v již publikovaném článku.
S příchodem pandemie COVID-19 vzrostl zájem o hygienické a bezkontaktní obaly v každodenním životě. Tato situace vedla ke zvýšení antimikrobiálních povrchů a bezdotykových obalů. Bezkontaktní obaly se tak staly nejen reakcí na tuto situaci, ale také dlouhodobým trendem, který reflektuje změny ve společnosti.
autor:
Kateřina Polášková
marketingový specialista