Vážení zákazníci, od 22. 12. 2024 do 1. 1. 2025 bude prodejna zavřená. Více informací.
800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 24. 5. 2022
Vybavujete sklad a potřebujete vozík na manipulaci s paletami? Pojďme si ukázat, podle jakých parametrů paletovací vozík vybírat.
Na běžnou manipulaci, kde palety nepotřebujete zvedat do výšek, ale pouze je převážíte z místa na místo nemusíte pořizovat drahé vysokozdvižné vozíky. Stačí vám ruční vozík na palety.
Na úplném začátku se budete asi rozhodovat, zda chcete vozík elektrický nebo ruční. Elektrický je samozřejmě efektivnější, práce s ním jde rychleji a obsluha je komfortnější, ale zároveň je poměrně drahý. Doporučujeme ho ve chvíli, kdy palety převážíte na delší vzdálenost nebo obsluhujete velký sklad, kde vozík pracuje každý den a neustále. Pro menší dílny a sklady postačí levnější ruční vozík.
Druhým důležitým parametrem je nosnost. Základní vozíky pro přepravu lehkých palet mají nosnost od 500 Kg po 1 tunu. Jsou designovány hlavně s ohledem na ovladatelnost a mobilitu vozíku. Robustnější modely pro těžší náklady disponují nosností okolo 2 až 3 tun.
Už tedy víte, zda je pro vás lepší vozík elektrický nebo manuální a asi i víte, jak těžká jsou břemena, se kterými musíte manipulovat. Nyní se přesuneme k tomu, v jakých prostorách a s jakými paletami pracujete. Na tom totiž záleží výběr správného typu vozíku.
Ten úplně základní vozík má dvě vidlice o rozměrech 520 x 1150 mm, které jsou designované na klasickou normovanou europaletu. Ne každému se ale tento model hodí.
Například pro pohyb v omezených prostorách. Například ve skladu s užšími uličkami nebo na nákladové ploše automobilů se hodí vozíky se zkrácenými vidlicemi o délce 800 nebo 900 mm. Pro manipulaci s dlouhými břemeny se zase vyrábějí speciální vozíky s vidlicí delší než standardních 1150 mm.
Paletový vozík také může mít vidle buď se širší nebo naopak užší roztečí než je běžné. Tyto paletové vozíky jsou vytvořené pro přepravu atypicky širokého nebo úzkého nákladu či atypických palet.
Dalšími typy mohou být například vozíky se sníženým profilem nebo jinak atypickými vidlicemi.
Poslední důležitou položkou jsou kolečka. Na ně se někdy zapomíná, ale i ony mohou mít vliv na to, jak komfortně se s vozíkem pracuje.
Kolečka bývají buď jednoduchá nebo tandemová. Jednoduchá jsou vhodná pro rovné, například lité podlahy. Snadněji se s nimi zatáčí, na druhou stranu se opotřebovávají rychleji než tandemové. Jednoduché kolečko je vždy kombinováno také s nájezdovým kolečkem na špičce vidlice, čímž pomáhá zajíždění do palety. Tandemová - zdvojená kolečka umožňují snadnější manipulaci s vozíkem při jízdě na nerovném povrchu a snižují bodové zatížení.
Gumová kolečka jsou poměrně častým řešením, dobře překonávají nerovnosti, ale příliš se nehodí na hladké rovné povrchy. Na rovný hladký povrch jsou naopak skvělá polyurenatová kola. Navíc jsou pevná, nosná a mají dlouhou výdrž. Další možností jsou nylonová kola, která jsou velmi tvrdá a odolná a další výhodou je, že nikdy nenechávají stopy na podlaze.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista