Vážení zákazníci, od 22. 12. 2024 do 1. 1. 2025 bude prodejna zavřená. Více informací.
800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 7. 6. 2022
Každý balík putující logistickým systémem musí splnit náročné požadavky na identifikaci, variabilitu a ergonomii. Co se těmito výrazy myslí?
Začneme u prvního pojmu – u identifikace. Každý balík, každé zboží na sobě musí mít jasně viditelné, co obsahuje, kam putuje a jak se s ním má nakládat. U krabic se jedná o různé nalepovací štítky nebo fólie s místem pro popsání. U přepravek bývá nejčastějším řešením speciální plocha, kam se nalepují štítky.
Důležité je u štítků možnost zapuštění do těla přepravky (nebo jiného obalu), tak aby byl štítek chráněn před poškozením nebo stržením.
Během průchodu logistickým řetězcem přijde balík do styku nejen s lidskou rukou, ale také s regály, pásovými dopravníky nebo třídícími linkami, manipulační technikou a také označovací technikou.
Je přenášen, stohován, posunován, popisován, označován a to vypisujeme jen ty základní úkony.
Ergonomie a variabilita je tak zcela nepostradatelná a zaručuje, že obal dokáže ve všech částech řetězce efektivně plnit svou úlohu, nezpůsobuje komplikace lidem ani strojům a práce (manipulace) s ním je co nejrychlejší, nejjednodušší a v přeneseném smyslu tak i nejlevnější.
V praktickém příkladě se tak můžeme bavit o tom, že obal lze snadno oštítkovat, že chrání svůj obsah při posunování po dopravníku a zároveň na standardizovaný dopravník rozměrově dobře sedí. Že ho lze uskladnit v regálu, umístit na paletu, stohovat a také ho přenášet buď ručně nebo s pomocí některého typu vozíku.
V logistice hraje velkou roli standardizace rozměrů, takže velkou část těchto vlastností obalu lze vyřešit například jeho kompatibilitou s rozměrem europalety.
Také po vás nikdo nechce, abyste vymysleli univerzální obal, který bude kompatibilní a skvělý pro všechna použití. Tyto tři vlastnosti je nutné vnímat hlavně v kontextu toho, aby obal co nejvíce vyhovoval v co nejvíce směrech. Nikdo neočekává, že bude perfektní vždy.
Při nákupu obalů tak doporučujeme kromě čistého koukání na cenu sledovat i použití obalu v praxi logistického řetězce. Pokud je to možné, zapojte do rozhodovacího procesu nejen obchodníka, ale také odborníky na logistiku a skladování.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista