Vážení zákazníci, od 22. 12. 2024 do 1. 1. 2025 bude prodejna zavřená. Více informací.
800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 18. 12. 2019
Hlavním kritériem při výběru obalu je poměr mezi efektivitou balení a cenou. Ve slově efektivita je skryto mnoho různých věcí. Jak obal chrání výrobek, jak je těžký, variabilní nebo jak složitá a rychlá je manipulace s ním. Právě posledním dvěma faktorům se budeme věnovat.
Některé firmy stále zajímá hlavně jednotková cena obalu, taková úspora však může být zavádějící. Náklady ženou nahoru spíše jiné okolnosti. Skladování a příprava obalu, kolik pracovníků proces balení zaměstnává nebo kolik času balením stráví.
Problematické mohou být například dřevěné bedny, které se přepravují a skladují rozložené a musí se před balením produktů nejdříve sestavit.
Sestavují se (i když mnohem jednodušeji) i klasické lepenkové krabice. U těch se může lišit v kolika krocích krabici sestavíte. Rozdíly mohou být jen desítky vteřin, ale ty se taky počítají. Ve velkých objemech se minuty i vteřiny sečtou a jsou z toho velké úspory.
Naopak velmi rychlá bývá manipulace s plastovými obaly. Buď zcela odpadá nutnost je skládat nebo do sebe snadno zaklapnou. Manipulaci zrychluje i to, že bezpečně drží tvar.
Dalším místem, kde se ztrácí čas jsou výplňové materiály. Nejrychlejší jsou z tohoto pohledu tělíska Flo-pak, které do krabice nebo bedny jednoduše nasypete. Více času zabere třeba obalení zboží vzduchovými polštářky. Zejména, pokud je musíte i nafouknout.
Velmi záleží na tom, jaké produkty a v jakém provozu balíte. U exportního balení velkých celků je mnohem větší tlak na ochranu zboží než na rychlost a jednoduchost balení. Naproti tomu velký význam nese rychlost a složitost manipulace u e-shopů, které odbavují desítky a stovky balíků denně a zrychlení rutinních postupů může ušetřit desetitisíce korun měsíčně.
Stačí, když si časy sečtete a promítnete na pracovní čas obsluhy, která má balení na starosti. Hodinovou úsporu porovnejte s jejich mzdou a čísla vás možná překvapí.
Další možností, jak šetřit, je přechod od ručního balení na částečně nebo plně automatizovanou linku. S tím je ale většinou spojena celková proměna balících procesů i materiálu a o tom si promluvíme někdy jindy.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista